Program kółka plastycznego - Plastuś
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 24873 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
PROGRAM KÓŁKA PLASTYCZNEGO „PLASTUŚ” DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKLONYM Urszula Nowak Przedszkole Nr 1 Koniecpol Poszerzając ofertę edukacyjną naszego przedszkola, postanowiłam zorganizować dla zainteresowanych dzieci zajęcia plastyczne. Pomysł mój zrodził się już rok temu z obserwacji moich podopiecznych. Zauważyłam grupę dzieci, które bardzo chętnie w czasie zabaw dowolnych wybierały twórczość plastyczną i wspaniale się przy tym bawiły. Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka wieku przedszkolnym. Sama lubię rysować, malować, więc postanowiłam skonstruować plan zajęć dodatkowych, w którym grupa dzieci będzie mogła rozwijać swoje uzdolnienia i zainteresowania. WPROWADZENIE Program zajęć plastycznych przeznaczony jest do prowadzenia świadomie zaplanowanego procesu, którego celem jest:
- rozwijanie dziecięcych talentów
- lepsze poznanie wychowanków: emocji, zainteresowań, rozwoju intelektualnego
- wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi
- budowanie zainteresowań plastyką, sztuką, twórczością ludową
- uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk- przyrodniczych, społecznych
Podstawą skutecznego funkcjonowania we współczesnym świecie jest postawa twórcza. Dzieci są kreatywne z natury, dlatego tę wspaniałą zdolność należy w nich pielęgnować i rozwijać. Jak pokazuje praktyka kształcenie i rozwijanie umiejętności artystycznych stanowi podstawę rozwoju twórczości dziecięcej. Rozbudzanie zainteresowania sztuką, plastyką, odkrywanie w sobie naturalnych predyspozycji i uzdolnień skłania dziecko do samodzielnej twórczości i działania. UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU Zajęcia plastyczne odbywają się raz w tygodniu przez 30-45 minut. Etapy działań zawierają propozycje podzielone na kolejne miesiące. Treść programu zapisana jest w formie czynności dzieci. Przy konstruowaniu programu wykorzystano A. Łada – Grodzicka „ABC – program wychowania przedszkolnego XXI wieku”, D. Chauvel, A. – M. Casanova, „Podręcznik przedszkolanki – grupa młodsza i średnia” KORZYŚCI DLA PLACÓWKI
- Promowanie przedszkola w środowisku poprzez poszerzoną ofertę edukacyjna
KORZYŚCI DLA NAUCZYCIELA
- rozwijanie kreatywności
- samorealizacja dająca poczucie satysfakcji
- inspiracja dla twórczych rozwiązań
- zapewnienie atrakcyjności oferty edukacyjnej
KORZYŚCI DLA DZIECKA
- rozwijanie dziecięcych talentów
- kształcenie i rozwijanie umiejętności artystycznych u dzieci
- inicjowanie działań wspomagających rozwijanie pozytywnego obrazu samego siebie
- wyrażanie własnej kreatywności
- kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole
PROGRAM ZAJĘĆ PLASTYCZNYCH DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM PRIORYTETY
- twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym dla dziecka jego własna twórczość jest źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania i podstawowa formą uczenia się, oraz zdobywania wiedzy w otaczającej rzeczywistości
- prowadzenie zajęć plastycznych sprzyja aktywizowaniu myślenia, przyczynia się do rozwoju samodzielności, refleksyjności i pomysłowości
CELE STRATEGICZNE
- przedszkole stwarza okazje sprzyjające rozwijaniu dziecięcych talentów i predyspozycji
- zajęcia sprzyjają rozwijaniu ekspresji plastycznej dziecka
- zajęcia kształcą wrażliwość na piękno
CELE SZCZEGÓŁOWE
- wyzwalanie kreatywnej postawy dziecka
- rozwijanie umiejętności plastycznych dziecka
- sprzyjanie wszechstronnego rozwoju dziecka
- kształtowanie umiejętności współdziałanie w grupie
- uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk
ETAPY DZIAŁANIA PRZEWIDZIANE NA POSZCZEGÓLNE MIESIĄCE PAŹDZIERNIK
- Malowanie farbami na temat „Barwy jesieni”- używanie ciepłych barw- łączenie kolorów, tworzenie kolorów pochodnych. Nazywanie tych kolorów
- Wydzieranka z kolorowego papieru na temat „Jesienne liście”- wypełnianie konturów liści małymi kawałkami papieru. Zwracanie uwagi na estetykę wykonywania prac.
- Wykonywanie z tworzywa przyrodniczego różnych postaci: ludzików, zwierzątek, ptaszków. ( wykorzystanie kasztanów, żołędzi, patyczków, piórek plasteliny i jarzębiny).
LISTOPAD
- Lepienie z masy solnej różnych kształtów. Nazywanie wytworów swojej pracy. Malowanie po wyschnięciu, wybieranie odpowiedniego koloru farb.
- Malowanie patykiem oraz czarnym tuszem na białym tle na temat „Szaruga jesienna”
- Wydzieranie z gazet czarnobiałych na temat „Jesienne drzewa”- inspirowane słuchaniem wiersza.
- „Las jesienią”- prace wykonane dowolną techniką (rysowanie, malowanie, wydzieranie, łączenie różnych technik)
GRUDZIEŃ
- „Mikołajkowe prezenty”- malowanie farbami plakatowymi. Wyrażanie za pomocą ekspresji plastycznej swoich marzeń, pragnień.
- Lepienie z gliny na temat dowolny, nazywanie wytworów swojej pracy.
- Wykonywanie ze słomy, bibułek, papieru kolorowego różnych ozdób choinkowych wzorowanych na sztuce ludowej. Strojenie połaźniczki w sali wykonanymi ozdobami.
- Wykonywanie w/g własnego pomysłu choinki z kolorowego papieru, bibułki, ozdabianie jej różnymi ozdobami- praca przestrzenna.
STYCZEŃ
- Malowanie pastą do zębów na kolorowym tle na temat „Zimowy krajobraz” - inspirowane słuchaniem piosenki Pt „Zima, zima, zima”
- Stemplowanie własnoręcznie wykonanymi stempelkami z ziemniaków na dużych arkuszach szarego papieru.
- Malowanie węglem drzewnym na temat dowolny. Operowanie różną grubością linii. Próby robienia tła, cieni itp.
- Kalkowanie za pomocą kalki ołówkowej ulubionych postaci z bajek. Kolorowanie ich w/g własnego pomysłu.
LUTY
- Tworzenie kompozycji rytmicznych - stemplowanie, doklejanie gotowych elementów, dorysowywanie przez siebie wymyślonych kształtów.
- Konstruowanie pół przestrzennych i przestrzennych form z papieru przez zgniatanie, sklejanie, łączenie z materiałem przyrodniczym. Nazywanie swoich prac.
- Lepienie ze śniegu różnych stworków: bałwanków, zwierzątek. Przyozdabianie ich materiałem przyrodniczym: kamykami, patyczkami, piórkami.
MARZEC
- "Wiosna"- wyrażanie za pomocą różnych technik plastycznych, zaobserwowanych zjawisk atmosferycznych wraz z nastaniem wiosny.
- Wycinanie z kolorowego papieru na temat „Wiosenne kwiaty”.
- "Tulipan, żabka"- próby wykonywania z kolorowego papieru sztuką origami kwiatka lub zwierzątka.
- Projektowanie i wykonywanie z pomocą nauczycielki dekoracji w sali na temat, ”Wiosna”
KWIECIEŃ
- Próby wykonywania z wydmuszek (malowanie, naklejanie samoprzylepnych naklejek,farbowanie w łupinkach od cebuli)
- Oglądanie albumów ze sztuką ludową - podziwianie piękna wykonanych prac przez twórców ludowych.
- Lepienie z plasteliny na temat „Wiejska zagroda” - praca grupowa - wspólne tworzenie podwórka wiejskiego z różnymi zwierzętami domowymi.
- Malowanie farbami - ozdabianie talerzyków tekturowych w/g własnego pomysłu, wzorowane na sztuce ludowej oraz oglądanych oryginalnych talerzykach.
MAJ
- "Niebo i obłoki"- tworzenie waloru barwy przez dodawanie bieli. Tworzenie pracy z wykorzystaniem tylko jednej barwy w kilku odcieniach.
- Wycinanka z kolorowych szmatek na temat „Moja mama”- wykończenie pracy kolorowymi wstążkami, wełną, guziczkami itp.
- "Kolorowe fantazje" - wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem kredek świecowych, kalki technicznej oraz gorącego żelazka.
- Oglądanie reprodukcji dzieł plastycznych znanych twórców - analiza ich treści, wykorzystana technika, rozplanowanie na powierzchni.
CZERWIEC
- "Wesołe minki"- wykonywanie z kolorowego papieru, wstążek, szmatek, wełny prac plastycznych w/g własnego pomysłu. Oglądanie się w lustrze i wzorowanie się na własnym wyglądzie.
- Rysowanie na betonie kolorową kredą na temat „Nasze przedszkole”- praca zespołowa. Wspólne planowanie, rozmieszczanie, podział pracy. Zgodne współdziałanie w zespole.
- "Statek, samolot" - składanie papieru w/g wzoru. Dokładne wykonywanie przez dzieci poleceń- instrukcji nauczycielki. Kolorowanie wykonanych prac w/g własnego pomysłu.
- "Malarski plener "- malowanie otoczenia przyrodniczego wraz z rodzicami. Wypełnianie ankiet dla rodziców oraz wywiadu z dziećmi na temat organizowanych zajęć plastycznych.
EWALUACJA KOŃCOWA
- opinia rodziców na temat prezentowanych umiejętności przez dzieci
- zgromadzone prace plastyczne dzieci
- obserwacje własne
- ankieta dla rodziców
- wywiad dla dziecka uczęszczającego na zajęcia plastyczne
ANKIETA DLA RODZICA DZIECKA UCZĘSZCZAJĄCEGO NA ZAJĘCIA PLASTYCZNE
- Czy Państwa dziecko chętnie uczęszcza na zajęcia plastyczne? ( podkreśl właściwą odp.)
- TAK
- NIE
- Jak Państwo oceniacie poziom prowadzonych zajęć ( proszę zaznaczyć X właściwą odp.)
Bardzo dobry Zadowalający Niewystarczający
- Czy Państwo uważają, że tego typu dodatkowe zajęcia są potrzebne?
- TAK
- NIE
WYWIAD DLA DZIECKA UCZĘSZCZAJĄCEGO NA ZAJĘCIA PLASTYCZNE
- Czy lubisz chodzić na zajęcia plastyczne?
- TAK
- NIE
- Czego uczysz się na tych zajęciach?
- Dlaczego chodzisz na zajęcia plastyczne?
- Narysuj odpowiednią mimikę swojej twarzy po zajęciach
Opracowała: Urszula Nowak Przedszkole Nr 1 |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|